Svoboda spotřebitele – návod k použití

Vadí Vám chování některých obchodních řetězců, nebo dominantních výrobců? Bojkotujte je. Každý spotřebitel má právo na svůj názor. A bojkot je nejúčinnější zbraní jak tento názor projevit...

 

Nedávno proběhla v médiích diskuse o výrobcích světových značek které přicházejí na český trh v jiném složení než například v Německu ošizené či méně kvalitní. Diskutující nebo autoři hledali střídavě vinu na straně obchodních řetězců, výrobců, nebo dokonce Evropské komise. Podle jedněch by řetězce takové výrobky neměly v Česku prodávat, podle druhých by je výrobci neměli vůbec vyrábět a podle třetích by jim to měla Evropská unie zakázat. Kdejaký politik se tím zabýval a vyhrnoval si rukávy.

Jenže dokud řetězec nebo výrobce neporuší zákon, nikdo mu nic zakázat nemůže. S národními vládami se velké řetězce, natož pak výrobní koncerny, vůbec nebaví. Místo aby se národní vlády opřely o Evropskou unii tak jí střídavě vyčítají, že po prodejcích či výrobcích něco chce, nebo naopak nechce. Informace o tom jak dlouho osychá salám na pultě, nebo jaké případné alergenní nebo škodlivé látky výrobek obsahuje, jsou médii a podnikateli označovány označován za byrokratickou šikanu. Jednou jsou zesměšňovány "rovné okurky a banány" vzápětí se všichni pozastavují nad tím, že Unie nenařídí jednotné složení u výrobku, jehož receptura je jedním z nejbedlivěji střežených tajemství na světě.

Jako bychom všichni zapomněli, že jsme to byli my, kdo se úspěšně dožadoval svobody a stejně tak zapomínáme této svobody užívat, a domáháme se nějaké nesmyslné ochrany vrchnosti. Přitom je to tak snadné. V roce 1995 chtěl naftařský koncern Shell potopit vyřazené ropné plošiny Brent Spar do Atlantiku. Na základě bojkotu spotřebiteli poklesl obrat během jediného dne na čerpacích stanicích této společnosti v Německu o 50%. Během několika měsíců zvolila společnost jiný způsob likvidace.

To je něco, co žádná vláda, žádný ministr, žádný parlament ani žádný úřad ani iniciovat nemůže aniž by čelil okamžité žalobě a následně platil obrovské odškodné. Zato spotřebitel, ten si může kupovat co chce a od koho chce. A co z toho plyne pro nás? Vozí k nám některý z řetězců mizerné zboží nebo zboží na pokraji záruční lhůty? Nenakupujme v něm. Lze to, sám to dělám. Vozí k nám nějaká firma pod stejnou obchodní značkou potraviny s jiným složením, než oprávněně čekáme? Bojkotujme celý sortiment. Je to jediné možné a správné řešení.

Autor: Pavel Poc | pondělí 12.9.2011 7:01 | karma článku: 17,28 | přečteno: 1342x
  • Další články autora

Pavel Poc

Vrtěti prasetem

31.1.2012 v 19:59 | Karma: 12,17

Pavel Poc

Češi Čechům

21.9.2011 v 7:33 | Karma: 17,27

Pavel Poc

Hranolky

29.8.2011 v 8:35 | Karma: 11,22

Pavel Poc

Biodiverzita a jiné zločiny

23.5.2011 v 7:01 | Karma: 10,94