Už téměř rok běžící diskuse o nutnost kácení alejí v okolí českých silnic je absurditou nejhrubšího zrna. Zastánci kácení alejí argumentují tím, že jde o bezpečnost silničního provozu. Opírají se o desítky mrtvých či zraněných za poslední roky.
Ve skutečnosti je nebezpečnost vzrostlého stromu ve srovnání s opilým blbcem za volantem nebo na krajnici zanedbatelná. Strom sám o sobě nikomu neublíží. Nebo snad už někdo viděl lípu, která přestala dodržovat pravidla silničního provozu a sama od sebe skočila do vozovky?
Nesmyslný je i argument že jinde to tak dělají také. Vždyť v sousedním Německu dokonce cíleně tvoří národní aleje (Deutsche Alleenstrassen), které mají už 2.566 kilometrů a často lemují i silnice odpovídající naší I. třídě. A pokud zde strom prorůstá do vozovky? Nic se nekácí. Prostě se před něj dá upozorňující tabulka a hotovo.
Proč to dělají? Možná proto, že aleje vypadají hezky. Také kvůli tomu, že stín stromů snižuje v létě teplotu silnic. Stromy fungují jako větrolam, a snižují v zimě riziko tvorby návějí. Čímž nakonec do jisté míry šetří prostředky nutné na opravu vozovek.
Proč tedy někde ochrana, jinde řetězová pila? Možná proto že, slovy klasika, peníze nesmrdí. I když se nemohu zbavit dojmu, že v případě lobování za likvidaci českých alejí zapáchají už z notné dálky. Naštěstí jsou místa, jako například Uherské Hradiště, kde nejsou lidem osud stromů ani špína politiků lhostejné.